اخبار بین المللی, سلول درمانی, طب ترمیمی اخبار بین الملل
شماره: 29132
1397/02/10 - 02:00
محققین از سلول های بنیادی هاپلوئیدی برای ایجاد یک اطلس ژنوم انسانی استفاده کرده اند

محققین از یک تکنولوژی ویرایش ژنی پیشرفته برای ایجاد نوع جدیدی از سلول های بنیادی جنینی و یک اطلس ژنوم انسانی استفاده کرده اند. داده های بدست آمده از این اطلس می تواند نقش ژن های ما در سلامتی و بیماری را نشان دهد.

به گزارش بنیان به نقل از news-medical.net، این مطالعه در دانشگاه Hebrew صورت گرفته است و ابزاری را برای ترسیم نقش همه ژن های انسانی ارائه کرده است. با استفاده از این رویکرد دکتر نسیم بن­ونیستی و همکارانش توانسته اند تقریبا همه ژن های ژنوم انسانی را با تولید بیش از 180 هزار موتاسیون آنالیز کنند. برای ایجاد چنین طیف وسیعی از موتاسیون ها، محققین از ترکیب تکنیک CRISPR/Cas9 و نوع جدیدی از سلول های بنیادی که آن ها اخیرا جداسازی کرده اند استفاده کردند. این نوع جدید سلولی، تنها یک نسخه از ژنوم انسانی(به جای دو نسخه) را دارا هستند و این امر موجب می شود که به دلیل وجود تنها یک نسخه، ویرایش ژنوم به منظور ایجاد موتاسیون راحت تر صورت گیرد. این امر مزیت های بیشتری در مقایسه با استفاده از سلول های دیپلوئیدی دارد که نیازمند جهش در دو نسخه هستند. این مطالعه نشان داد که تنها 9 درصد همه ژن های موجود در ژنوم انسان برای رشد و بقای سلول های بنیادی جنینی حیاتی هستند و در این میان 5 درصد از آن ها رشد این سلول ها را محدود می کنند. این یافته ها نشان می دهد که چه ژن هایی می توانند طی تکوین و رشد اولیه منجر به اختلالات ارثی شوند و هم چنین آن ها نشان داده اند که چگونه انکوژن ها(ژن های سرطان زا) می توانند روی رشد جنینی اثر بگذارند.

این اطلس ژنی جدید، دیدگاه عملکردی جدیدی را در مورد نحوه مطالعه ژنوم انسانی ارائه می دهد و ابزاری را فراهم می کند که می تواند نحوه آنالیز سرطان و اختلالات ژنتیکی را تغییر دهد.

پایان مطلب/

©2013 Royan Corporation. All Rights Reserved